Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

fredag 15. august 2014

Nordmørstur 2014

Da kan en vel si at sommeren 2014 er over. Vi er kommet midt i august og det er vel høsten som er i anmarsj. Har vært på en tur til mine "hjemtrakter" i år også. Jeg ble borte i nesten fire uker. Så lenge har jeg vel ikke vært på mine "hjemtrakter" siden jeg bodde der fast (1969).


I år som forrige året vart jeg bedt til Tustna og på hytta til en kamerat som jeg ble kjent med på Tingvoll Jordbruksskole i 1966. I 2013 hadde vi treff på Tingvoll, og da ble jeg med han til hytta på Tustna. I år som siste året så hadde jeg noen flotte dager der på hytta med noen utflukter i nærområdet.
Bilde over er tatt fra hytta, og det same er bilde under.


Etter noen dager på hytta i Tustna, bar det hjem til min bror på Halsa. Her ble det mange turer ut i den flotte naturen. For en som har opplevd både hjerteinfarkt og hjerneslag, må en ha dette i bakhodet når en tar ut på turer i naturen. I begge disse tilfellene så har jeg vært heldig.
En tur jeg trodde at jeg ikke skulle få opplev mer var en tur til Valen, men jeg hadde bestemt meg for å prøve. Det var veldig varmt på Halsa den tiden jeg var der, og det passet jo ikke helt inn i mine planer. No ble det en dag med litt kaldere luft om morgenen på grunn av havtåken om natten. Samen med min bror og kone tok vi løs på morgenen. Turen gikk veldig fint, og jeg kom meg både opp og ned greit. Hadde med meg kamera og fikk tatt mange bilder. Nedenfor ser en et av de.


Som sagt så ble det mange flotte turer. Den ene dagen kom han jeg var på besøk til på Tustna til Halsa. Slekten på hans farsside kommer fra Halsa og jeg hadde lovet han å vise han rundt i bygda. Vi var blant annet på garden som hans forfedre hadde kommet fra. Det trefte vi på dagens eier, og vi fikk en flott omvisning. Den nye eieren viste seg å være en skolekamerat av meg på folkeskolen.
Bilde nedenfor er fra badeplassen i Fjærvika.


På turen ble det også tid til to turer til Molde og fotballkamper der. Begge kampene ble vunnet av Molde. På fergen mellom Halsanaustan og Kanestrøm ble det opphold på øvre dekk, og i den flotte sommertemperaturen var dette behagelig. Fikk også tatt noen flotte bilder derfra. Det første viser Halsanaustan og det andre viser solnedgangen over Tustna.



På slutten av mitt "ferieopphold" på Nordmøre var jeg på et slektsstevne i Torjulvågen. Det var 5 år siden forrige treff, så det var trivelig å treffe så mange av slekten igjen.
Bilde nedenfor er tatt i Torjulvågen og fjellet i bakkant er Blåfjellet/Saksa som ligger i Halsa og er "mitt" fjell.


De siste dagene før "nesen" pekte sydover igjen ble tilbragt i Molde hos min bror der. På turen sydover brukte jeg til å kjøre på kryss og tvers i fjellheimen på steder jeg ikke har vært eller det er lenge siden jeg har vært.
Bilde under tok jeg på toppen av Trollstien.


Da er nok en flott sommer over og en flott høst kommer.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com




   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar