Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

mandag 13. februar 2012

Finpyntet på ei hengebru:


Damen lengst til høyre på bilde er min mor Olaug Margrete (Solli) Indreiten. I hvilken anledning bilde er tatt vet jeg ikke, og hvem de andre personene er vet jeg heller ikke. Alle virker som de er finpyntet. Hvor bilde er tatt vet jeg heller ikke, men det ser ut til at det er tatt på ei hengebru over ei stor elv. Lia bak ser ut til å være ganske bratt. Hvor i Møre og Romsdal kan det være slik? Skal jeg tippe, så tror jeg det må være i Sunndal en eller annen plass. Elven må da bli Driva. Er det noen som kan tipse meg om sted og eventuellt navnet på personene, så tar jeg imot det med takk.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com

1 kommentar:

  1. Hei «hein»,
    tilfeldigvis kom jeg over bloggen din i dag, da jeg lette etter bilder på den gamle hengebrua mellom Hoven og Furugrenda på nettet. Så ser jeg dette fine bildet av din mor og tre ukjente stå på en hengebru som ligner veldig på den jeg opplevde i min barndom i Sunndal. Jeg er født 1954 og oppvokst på Hoven/Mæle ca. tre kilometer opp i dalen fra Sunndalsøra.
    I min tidlige barndom så brua akkurat ut slik som på bildet, også steinsettingen ved bredden husker jeg slik, så jeg kan nesten med hundre prosent sikkerhet si at dette er den gamle hengebrua over Kiklingbrekkhølen som Driva heter på dette stedet (se kart: https://kart.1881.no/?r=F3784127). Fotografiet er tatt fra «Hovensida», altså hvor jeg bodde, mot fjellsiden mellom Hoelsand litt lenger østover (oppover dalen) og Furu (Furugrenda) nedover, dit vi dro til butikk («bua») og gikk på barneskolen. Der fantes også ungdomshuset i min barndom og ungdom (som senere ble revet) hvor det på bakveggen på sceneveggen var et stort maleri av hengebrua sett nedenfra.
    Dessverre fins brua ikke lenger i dag, for en gang etter at jeg var blitt voksen og for lengst var flyttet utenlands (jeg bor i dag i Tyskland og skriver på en roman om min barndom), ble brua erstattet av en smal gjenvinningsbru for biltrafikk, som fortsatt eksisterer.
    Forresten, så fant jeg et fotografi på hengebrua vår (vi sa «henjebrua» i akkusativ og «henjebrun» i dativ), tatt av en tysk soldat under krigen: https://digitaltmuseum.no/021016542105/brooklynbrua-ei-hengebru-over-driva-vi-kan-se-tre-soldater-pa-vei-over
    Med vennlig hilsen
    Jostein Sæther

    SvarSlett