Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

mandag 14. januar 2013

Vullum Skole 1911:

Dette er et utklipp som jeg har tatt vare på. Det ble publisert på sidene til Driva den 14. januar 1982. Hvem som har "foret" avisen med dette bilde og tekst vet jeg ikke, men jeg syntes det var interessant og klippet det ut.


Vullum skole lå bare noen få meter fra ytterdøra hjemme, og den sperret nesten adkomsten til låvetrappen til det gamle fjøset vi hadde den gang.
Jeg er litt for ung til å ha gått på vanlig skole der. (Jeg var i det andre kullet som begynte i første klasse på den "nye" Halsa skole). Tror jeg kan huske at jeg fikk komme inn for å følge med på undervisningen noen ganger. Ellers så kan jeg huske at skolen ble brukt til å holde basar i. I artikkelen står det at de brukte kjelke til å renne nedover bakken på veien som gikk forbi skolen. Der har også jeg rent ned mange ganger da jeg var liten, men da var det på rattkjelke eller spark. Etter hvert som biltrafikken økte på, ble det farlig å renne der. På femti-tallet var det nesten bare melkebilen vi måtte passe oss for, og den kom til faste tider.
Er det noen som har originalbilde til dette bilde? I så fall kunne jeg ha tenkt meg et skannet kopi av det.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com


1 kommentar:

  1. Hei.. Navnet mitt er Wenche Fuglseth Spjelkavik. Jeg er 52 år og datter av Ruth Fuglseth, født Vullum som er fra Indreiten gård på Halsanaustan. Morsomt klassebilde du har. Kan det være min bestemor Martha Vullum som er avbildet? Hun er søster til Martinus Indreiten og gift med bestefar Erling Vullum fra Vullumgården. Tomine var vel fra nabogården (oppistua) hvor også Birger (og Anders) Indreiten stammer fra. Jeg bor i Kristiansund og kom over navnet ditt (og bildet) på facebooksiden "gamle bilder fra Nordmøre).

    SvarSlett