Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

mandag 25. november 2013

Nordvikseteren, Surnadal

I sommer fikk jeg tilgang til endel gamle bilder. Et søskenbarn av meg hadde tatt vare på noen gamle fotoalbum med bilder av slekten. 
De bildene som jeg legger ut i dag har tilhørt Gunnar Andersen Brekken. Han var gift med Dordi Anna Larsdatter Solli. Ho var tante til min mor.
De bygde seg hus på Skoglund på Tingvoll. De hadde ingen barn. 

Bildene her er merket med Nordvikseteren. Jeg kjente ikke til hvor det var, så jeg måtte lete litt på nettet før jeg fant ut av det.
Stedet ligger i Surnadal kommune. En kan kjøre fylkesvei 670 fra kommunesentret, og så tar av på fylkesvei 671 mot Todalen. Kjører så til Nordvik/Sagavoll. Her kommer det en bekk/liten elv som renner ut i Todalsfjorden. Denne bekken/elven heter Sagelva, og følger en denne opp lia så renner den ikke så veldig langt fra Nordvikseteren.



Det første bilde viser seterbygningene, og på setervollen kan en se to telt. Er ikke sikker på om det er de same to teltene som vises på det andre bilde, men de ligner mye på hverandre.

Er usikker på når disse bildene er tatt, men det må være før den andre verdenskrig. Ser en på bilde med teltene, så er det festet norske flagg i toppen av de. Dette utelukker vel tiden 1940-45. Ser ut til å være en jentetur. Tror at nr.3 fra venstre kan være Dora Lovise Heimdal. 


Hvem dette er vet jeg ikke. Er det noen som kan hjelpe meg? Mannen til høyre bak er Gunnar Andersen Brekken.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar