Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

lørdag 10. september 2011

Anna (Gulla) Johansen


Dagens bilde er av Anna (Gulla) Johansen. Ho var lærer i Halsa fra 1898 og frem til ho ble pensjonert i 1932. I 1933 overtok ho og Johannes O. Halse garden Nygård - Halse. I 1940 løste Anna ut Johannes og ble eneeiger av garden. Anna tok til seg ei tante av meg (Bjørg Larsdatter Indreiten) som fosterdatter. Etter at Anna døde i 1949 arvet Bjørg garden, men overdo den så til sin datter Anbjørg. Faren til Anbjørg (Jonas Settemsdal) solgte garden på vegne av sin datter i 1952 til Bjarne O. Vullum. Dette kan en lese om i Halsaboka, Gards -og ættesoge bind 1, og i bind 3 om kapitlet om lærere i Halsa (det gamle bind 3). Hvor Anna er født og kom fra vet jeg ikke, men er det noen der ute som vet det så tips meg.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com

1 kommentar:

  1. Har vært så heldig å fått denne informasjon om Anna fra Per Inge Vatten.
    Han skriver følgende: Anna Johansen var fra Lurøy på Helgelandskysten. Hun var småskolelærer i Løvik, Reiten og Vullum krets. Hun var lærer til min bestefar f. 1888 og min far f. 1923. Hun bodde i Utistu Halse i den enden som vender mot kirka. Hun var litt av en dame. Fadder til en mengde barn i Halsa og fikk derfor klengenavnet "Gulla" av gudmor. Ivrig sportsfisker og hadde hytte ved Bjørnevatnet og Hauavatnet. Hytta ved Hauavatnet står ennå.

    SvarSlett