Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

lørdag 5. november 2011

Seteren på Indreiten:


Her er et bilde av seteren til Indreiten på Halsa. Bak ser en Blåfjellet eller Saksa som det står på kartet. Når bilde er tatt vet jeg ikke. Kan huske at det var noen som fortalte meg da jeg var liten at det var spor etter klørne til en bjørn i dørkarmen. Om dette er riktig er jeg litt usikker på. Vet ikke om seteren står oppe lenger heller. Før i tiden brukte de å trene på feltskyting ved setern rundt påsketider. Et år var det en orrhane som holdt til i området. Det er ikke uvanlig at orrhaner kan bli litt "mannevonde" på våren. Denne var av en slik typen. Det var nesten urå å få skutt. Noen kloke hoder fann da på at de måtte binde orrhanen fast med et tau til ei furu mens de skjøt. Dette ble iverksatt. Da de var ferdige slapp de han løs att. Vet ikke om denne historien er helt riktig, men slike orrhaner kan være en plage på våren.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com


1 kommentar:

  1. Husken til "gamle helter" er ikke så god som den burde være. Har fått inn denne kommentaren: "Setra som er på bildet er setra til bruk 1 i Kvalnesvika. Bygget av Ingolf Ritan i 1939 eller 40.Indreitsetrene låg ca.200 m herfra. I. Reitan solgte dette bygget på 50 tallet. Klørne på dørkarmen er vel neppe bjørn".

    SvarSlett