Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

tirsdag 23. oktober 2012

Martha Johnsdatter Baarset:

I slutten av august i år var jeg på Halsa å besøkte min bror med familie. Hadde noen strålende dager i bygda. Var blant annet en tur til Skålvikfjorden og ut mot Baarset. Hadde planer om å ta noen bilder av Baarset-gardene, og bildene kan sees litt lenger nede i dette innlegget på bloggen. 
Siden jeg startet med denne bloggen så har jeg fått endel e-poster med kommentarer og spørsmål, blant andre fikk jeg en fra USA. De lurte på om jeg kjente til navnet Baarset. Jeg skrev tilbake at jeg ikke hadde den store kunnskapen om navnet Baarset eller Baarset-gardene, men at jeg hadde Halsa-boka, så jeg kunne jo se der. De jeg fikk e-posten fra i USA hadde vist nok slekt på en av de gardene.

  
Er litt usikker på hvem er hvem av disse gardene. Nistu - Baarset og Bortistu - Baarset. Tror bilde over er av Nistu og bilde under er av Bortistu.


Nå viser det seg slik at en av mine oldemødre kommer fra Bortistu - Baarset. Navnet på ho var Martha Johnsdatter Baarset. Ho var født den 11. mai 1852 av foreldrene Johan Hansen Baarset og Brit Pedersdatter Sagen-Megaard.
Ho ble gift i Halsa kirke den 30. oktober 1878 med min oldefar Martinus Larsen Withe Indreiten. Han var født den 2. juli 1846 i Oppistu - Indreiten.


I følge kirkeboken døde Martha (se bilde over) den 18. juli 1889, bare 37 år gammel i barselkrampe. 
Martha og Martinus hadde 5 barn. Det var 2 gutter som døde under fødselen, og to gutter og ei jente som vokste opp. Den ene gutten som vokste opp var min bestefar Lars Martinusen Indreiten.
Min oldefar giftet seg opp igjen den 23. mai 1891 med Marit Bersvendsdatter Røe. De fikk 5 barn.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar