Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

lørdag 27. oktober 2012

Mitt barndoms fjell:

I min barndom var det bare ett fjell, og det var Blåfjellet. Jeg vokste opp i Halsa på 1950-tallet, og det største fjellet på disse kantene var Blåfjellet. Etter hvert som årene gikk fikk en greie på at det var større fjell andre plasser, og at Blåfjellet ikke heter Blåfjellet , men Saksa. Med sine 902 moh er det vel ikke så lite heller.
I slutten av august i år var jeg en tur til Halsa, og da tok jeg dette bilde av "fjellet mitt".


Jeg har en bror som bor på Halsa, og han er gårdbruker og driver med sau. Noen av disse sauene går oppe i Blåfjellet/Saksa å gjør seg fete til fårikålen. 
Opp gjennom årene har han mistet mange av sauene. Enten er de omkommet på grunn av planten alved som gjør de blinde eller av rovdyr.
I de senere årene har de begynt å merke noen av sauene med GPS sendere. Da kan en følge med på PC skjermen hvor de beveger seg. I høst fikk jeg se hvor en av sauene beveget seg i løpet av noen dager. Den holdt seg stort sett på fjellet. 
Det er der de håper at de skal holde seg, men noen utskudd er det over alt. De trekker ned til bygda og kan bli til en plage. Bilde under er en av disse.


Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar