Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

fredag 14. desember 2012

Utsikt fra Vullumstranda:


Dagens bilde viser Movang - Ytre Vullum i forkant. Helt i forkant sees snekkerverkstedet som brødrene Odd og Kåre Betten drev. Firmaet deres het Movang Trevarefabrikk. De laget blant annet dører, trapper og vinduer. Verkstedet ble bygget i 1957 og det brant ned til grunnen i 1990. 
Når jeg tok dette bilde er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det var rundt 1970.
Det hvite huset i bakkant av verkstedet er Røeheim - Røe. Denne garden ble i 1923 utskilt fra garden Røe - Inner-Røe. Den første som bodde der var Lars Kristensen Røe, sønn til Kristen Bersvendsen Røe som eide Røe - Inner-Røe. Sønnen Karl Røe overtok etter faren Lars. Den gamle driftsbygningen og hovedhuset er i dag revet. Se tidligere innlegg om hus som er borte i Halsa.
Mellom Røeheim og Movang ligger det et lite jordstykke som tilhørte Fredrik Nilsen Røe den gang jeg vokste opp. På dette stykket sto det ei høyløe. Den kan så vidt skimtes på bilde, men er i dag borte.
Bak i bilde ligger fergekaien på Halsanaustan. Der er det også et hus som er borte i dag. Det same er Almvik Pensjonat som ble revet sist sommer.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar