Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

lørdag 27. juli 2013

Nordmørstur 2013 del 2:

Veiholmen:


Som jeg skrev i mitt forrige innslag på bloggen så ble det en tur til Smøla og Veiholmen. Dette var min første tur til Smøla, og jeg håper det ikke blir den siste.
Jeg tok en masse bilder på turen, og legger i dag ut endel av de.
Bilde over har jeg lagd som et panorama-bilde av 3 bilder som jeg tok på turen "hjem" fra Veiholmen. Neste bilde er et kart over Smøla.


På turen til Veiholmen kjørte vi på østre side av Smøla, mens tilbaketuren ble på vestsiden. Ser en på skiltet så står det Veidholmen og det same står det i NAF's veibok, mens i Store norske leksikon og mange andre steder står det Veiholmen. Hva som er riktig stavemåten er jeg litt usikker på.
I leksikonet står det følgende om Veiholmen: Veiholmen er tettbebyggelsen som ligger på det som opprinnelig var fiskeværet - Været og som opprinnelig besto av flere mindre øyer - og på den noe større øya Innveien. Tettbebyggelsen Veiholmen har 3 markerte husklynger, Inner-Innveien, Ytter-Innveien og Været. Veiholmen var tidligere et betydelig fiskevær med en moderne fiskeflåte - en tid Norges største fiskevær sør for Lofoten - men nå er det kun noen mindre sjarker igjen.
Neste bilde viser Vågarbryggå til høyre i bilde. Her spiste vi middag. På meg ble det salt fiskball med tilbehør. Må smakes. Se bilde.



På vår vandring gjennom været havnet vi på en plass som hadde navnet Brenneriet. Dette kan en vel kalle for et museum med noe attåt. Her kjøpte vi oss kaffe med vafler. Til dette fikk vi se en film om værets historie. Etterpå kjøpte jeg meg ei bok som var skrevet av Arne Danielsen og som het: Veidholmen i gammel og ny tid.

Har noen gamle bilder fra en tur min mor var på Veiholmen i slutten av 1930 tallet. På flere av bildene er ho avbildet foran et hus som ble kaldt Havkroa. 
Neste bilde er av dette huset tatt på min tur.


Vi var også innom et hus som ble kaldt Sanitetsheimen. Dette var et hus som Veiholmens Sanitetsforening som eide. Der var det utstilling og salg av malerier. Det var også et loppemarked til inntekt for foreningen. Der kom vi i prat med noen hyggelige eldre damer som var med i foreningen. På veggen hang det bilder av tidligere formenn ( det het det før i tiden) i foreningen.
Til min overraskelse var etternavnet til den første formannen i foreningen kjent for meg. Navnet var Stina Width. Ho var formann fra 1919 til ho døde bare 43 or i 1920. Ho het Stina Marie Johnsdatter Ramsli og var gift med Bastian Adolf Henningsen Width. Far til Bastian het Henning Adolf Bastiansen Width og kom fra Settem i Stangvik. Der kommer også mine aner på far-siden fra.
Da jeg fortalte den hyggelige damen at jeg var i slekt med Width familien kunne ho fortelle at jeg burde vært inne på et hus som het Posthuset, men at det var stengt på mandager. Dette huset hadde tilhørt Width familien, men at det i dag var brukt til kunst og kremmeri. Måtte jo se om vi fant dette huset, og det gjorde vi. Det var et praktfullt hus. Neste bilde viser dette huset.


Etter en meget vellykket tur til Veiholmen måtte vi vende "snuten" tilbake til Tustna. På tilbaketuren kjørte vi forbi vindmøllene som er satt opp på vestsiden av Smøla. Grunnen er vel at det er her vinden tar mest. Ulempene er vel for fuglelivet, og da spesielt for havørnene.
Til slutt vil jeg vise et bilde som jeg tok av Hauggjegla fyr. Her er det mulig å overnatte.


Til slutt vil jeg få takke mine reisekamerater for en flott tur i et flott vær og landskap. Håper å få til en slik tur igjen senere.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar