Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

onsdag 21. august 2013

Nordmørstur 2013 del 5:

Jeg avsluttet del 4 av Nordmørsturen på fergekaien på Kanestrøm. Turen over fjorden til Halsa gikk greit som vanlig, og mine "feriedager" på Halsa kunne begynne. Under kan en se fergeleiet på Halsanaustan tatt fra Vullumstranden.


Som vanlig på Nord-Vestlandet skifter været raskt. Under kan en se det. Like før jeg tok dette bilde var solen fremme, men så kom det en sky og det ble veldig mørkt. Like bak kan en se at solen skinner igjen, og da kan kontrastene bli slik mellom det mørke og det lyse.

Min bror driver garden som jeg vokste opp på. Han driver med sau, og de må jo ha mat om vinteren når de er inne i fjøset. Ved dagens drift går det mye i rundballer, men bror min gir de også tørrfor. Tørrforet består for det meste i tørket høy, og for å få tørket dette så blir det tørket på hesjer. Er været bra kan det også tørkes på bakken. Tørking på hesjer kan en se på det neste bilde.


For å vise at Nordmøre ligger i et fuktig del av landet så tok jeg dette bilde av et av "tuntrærne" som ligger langs veier forbi garden. Det er helt nedgrodd av mose.


Fuktighet og varme gjør jo at alt det grønne vokser godt. Det er ikke bare plantene som har det godt. Dette gir jo også næring til insekter, og deriblant Humler.




Selv i min "hjemkommune" er det plasser og steder det er lenge siden jeg hadde vært. Jeg ble med min bror og hans kone på en rundtur rundt Halsa-halvøya og en tur opp til Megardsseteren. Første stopp hadde vi på badeplassen ved Fjærvika. Se bildene under.



Herfra gikk turen videre til Megardsvatnet og Megardsseteren. Fra seteren var det flott utsikt over vannet med Tustnastabbene i bakgrunn.


Her er bror min med konen som nyter utsikten med litt forfriskninger. Etter noen flotte dager på Halsa gikk turen videre til Molde og min bror der. Dette kommer jeg tilbake til i neste del av turen (del 6).
Avslutter del 5 med et bilde av en "snøball-blomster". Vet ikke helt hva den kalles, men fine er de.


Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar