Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

lørdag 5. mai 2012

Ukjent dame og gutt:


Av bildene som jeg startet denne bloggen med, er det ikke mange igjen som jeg ikke har lagt ut. 
Bildene er som jeg har skrevet om før en samling som min tante (Martha Megaard) hadde og som en av hennes døtre (Liv Marit) har overtatt. De fleste av bildene var ikke merket med navn. Jeg opprette da denne bloggen. Nå er jo de fleste av bildene fra rundt 1910-1920, og det er vel ikke så mange igjen som kjenner disse personene. De fleste av personene regner jeg med stammer fra Halsa.
I dag starter jeg med å legge ut igjen bilder fra den gang jeg startet bloggen, Den ble opprettet for ca. et år siden.

Dagens bilde er tatt av en Ole Egge i Kristiansund. Ole Egge (1872-1956) var fotograf, militærmusiker, initiativtaker til dannelsen av korps, samt grunnlegger og dirigent av Egges mannskor. Ole Egge var født på Egge gård på Sjøholt. Som ganske ung kom han til Kristiansund, hvor han startet en fotografisk forretning. Like før andre verdenskrig flyttet han tilbake til Sjøholt, men så lenge han levde sto han i kontakt med sine musikkvenner i byen. I Kristiansund står det ei byste i bronse som er laget av Annasif Døhlen og som ble avduket 17. mai 1980.
Annasif Døhlen er datter av overlege Herman Døhlen. Han var overlege på sykehuset i Kristiansund. Han og familien leide en del av våningshuset på Oppistu, Vullum ytre. Kjenner ikke helt til når utleien startet, men kan huske at de var der om sommeren da jeg vokste opp på 1950-tallet. Regner med at utleien startet under den andre verdenskrig.

Er det noen som kan gjenkjenne damen og gutten, så ta kontakt med meg.

Min e-post adresse: hindreiten@gmail.com

1 kommentar:

  1. Jeg har en liten mistanke om at damen på bilde kan være Elisabeth Gundersdatter (Vullum) Halse (F.1873 og D.1931). Ho vart gift med Tore Pedersen Halse (F.1857 og D.1906) i 1898. De var barnløse, men i folketellingen for 1910 står det oppføert en gutt med navnet Johannes Olsen Korsnes (han var født i 1905). Han står oppført som Fostersønn. I Halsaboka står han oppført med etternavnet Halse. Her står også Odd Bølset oppført som pleiebarn. Er det som jeg tror at det er Elisabeth som er avbildet, så er det muligens Johannes eller Odd som er gutten. Elisabeth har jeg presentert før på bloggen. Se 29/9, 30/9, 2/12 og 17/12 2011. Er det noen som kan bekrefte dette?

    SvarSlett