Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

tirsdag 15. november 2011

Stua - Ytre Vullum:


Legger ut et nytt bilde av min hjemplass (Stua - Ytre Vullum:). Dette er et flyfoto fra siste delen av 1950-tallet. Hvilket selskap som har tatt det vet jeg ikke, men Widerøe tok en masse med bilder rundt omkring i landet på dette tidspungtet. Grunnmuren til det nye fjøset er på tur opp og deler av det gamle fjøset står enda. Huset lengst til høyre er den gamle skolen, Vullum skole. Skogen bak ble kaldt Blåbærhaugen. I dag ligger Vullumstranda boligfelt her. Nede ved sjøen kan en skimte restene av det gamle ishuset som sto der. Der var det også ei lita kai. Kan huske ishuset og kaien, men kan ikke huske at det var i bruk. Det var min bestefar som brukte det. Huset ble vel brukt til mottak av fisk (laks) om sommeren. Her var det også lagret is som var isolert i sagflis for å holde seg. Isen ble skjært i blokker på vinteren og fraktet hit. Så ble isen brukt til å kjøle ned fisken slik at den skulle holde seg "fersk" under frakten til byen.
Nå er jeg litt for ung til å huske dette, så det er mulig at noe av dette kan være feil. Min bestefar tok også imot skinn som han saltet, pakket og sendte til et firma i Bergen som het Rieber & Søn. Dette kan jeg huske.


Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar