Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

søndag 23. september 2012

Båtnaust:

Da jeg var "hjemme" i Halsa i slutten av august i år bestemte jeg meg for å ta en tur ned til sjøen. Hadde vel ikke vært der nede siden slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet.
Da jeg begynte å hoppe fra stein til stein i fjæra merket jeg at det hadde gått mange år siden sist. Jeg var ikke noen ungdom lengre. Jeg har blitt pensjonist (som befal i forsvaret er pensjonsgrensen 60 år), har hatt mitt første hjerteinfarkt og er blitt stiv og støl i alle ledd i kroppen.
I min ungdom var det ikke så mange som greide å holde følge med meg når det gjaldt å hoppe/springe fra stein til stein i fjæra.
Nede ved sjøen/fjæra hadde jeg lyst til å se att noen av båtnaustene som hadde vært der i min ungdom. Som barn var vi mye der nede å lekte. Husket at vi plukket ut hagl av veggene. Det var nok noen som hadde brukt de som blinker.


Var først ved dette naustet (se bilde ovenfor). Det så jo helt og fint ut, men jeg trodde at det delvis var satt opp av rundtømmer. Det var det jo ikke, så husken min har nok spilt meg et puss.


Det neste naustet jeg besøkte var dette (se bilde ovenfor). Dette var ikke like helt som det første og har nok sett sine beste dager. Det ble sagt at stormen Dagmar som herjet på Nordvestlandet julen 2011 hadde skylden for dette.
Disse gamle naustene som står langs fjordene våre er kulturskatter og noen får en håpe på blir tatt vare på. Det same gjelder de melkerampene som står att langs veiene (se mitt forrige innslag på bloggen min).

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar