Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

søndag 23. oktober 2011

Fjærvika:


Her er det siste bilde/tegningen jeg har av Nils Fiske. Det er ei tegning av hovedhuset på garden Fjærvik i Halsa. Når det gjelder Nils Fiske så har jeg fått endel informasjon fra en "trofast informant" fra Halsa.
Nils er fra Frei og ikke fra Surnadal som navnet kan tilsi. Nils Fiske er utdannet interiørarkitekt, men er mere kjent som kunstner. Han er sønn av Axel Fiske som var" kunstmaler" samtidig som Olav Halse. Han er også mye brukt i Halsa som konsulent for fargevalg i og utenpå hus. Han er snart 70 år. Nils Fiske bruker å ha kunstutstilling på Frei hver sommer. Har prøvd å "Google" navnet hans uten å finne noe mere om han enn det jeg har fått informasjon fra Halsa om. Fant et lite stykke om han i Tidens Krav (2008) fra ei utstilling han hadde i Kristiansund. Der sto det blant annet: "Han ønsker at bildene skal tale for seg selv. Fiske bruker gjerne mye farger og kontraster. Lyse og mørke sider av livet blir trukket fram i motivene". "Nils Fiske har en lang erfaring både som arkitekt og kunstner, og synes det var kjekt at så mange ville bli med på åpningen. Men helst hadde den beskjedne kunstneren ønsket å forbigå åpningen i stillhet". 
Er det andre som han noe om Nils Fiske, så tar jeg gjerne mot det og legger det ut på bloggen min.

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar