Nordmørs-slekter

Nordmørs-slekter

søndag 22. januar 2012

Bakeriet/Havkroa på Veiholmen:


Bakeriet ble bygd om lag i 1913 av handelsmann Nils Hestnes. Han overlatte bakeriet til versønnen Peder Aspaas. Peder fikk skjøte på eiendomen i 1930. Peder var født i 1887 i Angvika i Tingvoll. Han døde i 1962. Foreldrene hans var Anders P. Aspaas og Marie Larsdatter Kringstad. Peder vokste opp i Torjulvågen, på plassen Vollan under Vassli. Han reiste til Veiholmen som snekker.
Stedet Bakeriet har hatt flere navn: Bakeriet, Havkroa og Nye Havkroa.
Når dette bilde ble tatt vet jeg ikke, men kan antyde 1940 med pluss/minus 5 år. Personene på bilde er jeg litt usikre på, men damen nr. 2 fra venstre bak er min mor Olaug Margrete (Solli) Indreiten. Ho til høyre for min mor kan være Dårdy Myklebostad. Min mor og ho kommer fra Torjulvågen. Damen lengst til høyre bak kan være fru Aspaas, konen til Peder.
Er det noen som kan hjelpe meg med navnene på disse personene?

Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar